Dagens ungdom och dagens äldre...

Nu kom jag ju genast på en viktig sak jag skulle skrivit om ifall jag hade haft en fungerande dator vid tillfället, nämligen det här med kollektivtrafiken i staden jag bor i.
Busspriset har höjts och ska höjas ytterligare vilket innebär att även om du bara ska åka en kilometer så kommer det att kosta dig över 30 kronor och det är DYRT.
Eftersom min stora son idag ska tala med kommunpolitiker i skolan så har jag bett honom hälsa dem från mamma:
1)Det är inte vettigt med en så dyr kollektivtrafik i en stad som skryter om sitt stora miljöangagemang.
2)Dagisgrupper som är större än 15 barn talas det just nu om på nyheterna, ur tänkte ni då när ni byggde ett helt nytt dagis och satte ihop tre grupper till en stor grupp på 30 barn?
3)Vilket äldreboende vill du/ni bo på när ni bli gamla och kommer ni använda privat eller kommunal äldreomsorg?
Åter till kollektivtrafiken.
Det är alltså väldigt dyrt att åka buss.
Speciellt när du inte ens kan vara säker på att få en sittplats då bussarna ofta är överfulla men ännu värre...om du är äldre och har med dig en rullator på bussen så finns det alltid massa ungdomar som liksom inte lärt sig det här med respekt för äldre människor och inte ger plats för dem.
Reser sig någon för att den äldre ska få sitta så är det alltid en mamma med fyra ungar(jag) eller en höggravid stackars kvinna med foglossning.
Pojkar i sina bästa 18 unga år är nämligen oförmögna att resa på sig, har jag märkt.
Dagens ungdomar har helt enkelt inget vett i sig.
Fast man ska inte dra alla över samma kant, jag har bara åkt buss sisådär en fyra gånger den här månaden och de gångerna har iallafall ingen ungdom rest på sig för en äldre kvinna med rullator.
Senast som jag åkte buss med fyra barn, min vän J och hennes barn så trängde vi ihop båda våra barnvagnar  och lämnade ett utrymme för rullator på andra sidan bussen.
Då kommer det på en man på bussen som ganska ofta åker buss och är lite känd i denna stad då han lider utav alkoholproblem och ett väldigt temperament. Han åker ofta bussen och är väldigt otrevlig mot folk. Han kommenterar hur folk ser ut,skriker och svär väldigt mycket.
Han hinner knappt gå på bussen innan han börjar skrika om hur jävla illa det är att folk inte reser sig för äldre människor.
Han är äldre och har en rullator men man vet inte riktigt om han har rullatorn för att han alltid är berusad eller för att han faktiskt är gammal.
Jag och J står redan upp i bussen, det är bara våra barn som sitter ihoptryckta på två säten bakom oss.
När mannen kommer fram till oss så fortsätter han att skrika om dagens ungdom och ett gäng fula ord som inte är lämpliga för barn kommer också ur hans mun.
Han tittar på oss och våra barn och mumlar ett fult ord som betyder prostituerad och sedan säger han att vi för fan får flytta på oss när det kommer en rullator på bussen
J som har lite svårt att behärska sig i vissa situationer höjer rösten och säger till gubben:JAG HÅLLER MED DIG OM ATT DAGENS UNGDOM BORDE HA STRYK FÖR ATT DE INTE RESER SIG FÖR GAMLA OCH SJUKA MÄNNISKOR MED DÅLIGA BEN, MEN DU DIN ***** GUBBE, ÄR VÄRRE ÄN DEM. VI HADE FLYTTAT PÅ OSS FÖR VILKEN ÄLDRE SOMHELST MEN FÖR DIG SOM ÅKER BUSS PÅ FYLLAN,SKRIKER OCH GAPAR TÄNKER VI INTE GÖRA ETT JÄVLA SKIT FÖR DU KAN FANIMEJ TA DIN RULLATOR OCH GÅÅÅÅ TILL SYSTEMBOLAGET, FÖR ALLA I DENNA BUSSEN VET ATT DET ÄR DIT DU SKA ELLER HUR?!
Jag och resten utav bussen blir ganska tysta men det känns att alla håller med i det J säger.
Gubben blir ganska förvånad och säger förlåt och sedan tror han att han och J är bästa vänner resten utav vägen.
Slutsatsen blir ju att man aldrig ska sätta människor i fack och dra dem över samma kant. För gjorde man det så skulle dagens ungdom vara för jäklig,dagens äldre skulle också vara för jäkliga och allt hade varit för jäkligt helt enkelt, men det finns allt lite hopp.
När busspriset höjs kan man gå istället. Då får man motion och man slipper ouppfostrade ungdomar och alkoholiserade farbröder.
Det är bra.
Tjingeling

Kommentarer
Postat av: Malin P

Som jag har väntat på ett nytt blogg inlägg :-)!! Vilken härlig morgon läsning ;-). Kram på dig.

2012-12-05 @ 07:32:58
URL: http://www.malinpalinsdag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0