Jag blir lite irriterad...

Ja jag säger då det. Detta med att föräldrar prackar på sina barn Iphones...Det finns nog en hel del små skolbarn som blivit av med sin iphone i dagens läge och en hel del föräldrar som knatar iväg och köper femman då ungen inte ska knata runt och skämmas över att den inte har den senaste versionen. En hel del som tappat sin nya fina födelsedagspresent... I skolan eller på väg till/från skolan. Jag själv verkar vara extrem som förälder om jag jämför mig med en del för jag är verkligen starkt emot att små barn ska vara ägare till en iphone. Eller till en smartphone av vilket märke och modell det än må vara. Det är helt okej för mig att barnet har en egen dator/ipad eller smartphone hemma för där kan du som förälder se till att barnet använder dessa på ett rätt och riktigt sätt och du kan även begränsa tiden då barnet har tillgång till dessa. Jag tycker däremot inte att barn ska ha med sig dessa saker utomhus/när de leker med andra barn eller när barnet är i skolan. För enligt mig så är
1) ett barn i låg ålder inte mogen att själv hålla reda på sina saker. Barnet kommer förr eller senare tappa/slarva bort skiten och då kommer du som förälder tänka "det var väl typiskt att ungen slarvade bort den nyköpta iphonen som kostade 3000-5000 spänn" men det är inte typiskt för barn är sådana och kan inte rå för det.
2) barnet inte heller mogen att ansvara för ett stöldbegärligt gods som en iphone ju är då priset även om den är i stulet skick går över tusenlappen.
3) det lågt av föräldrar att i så tidig ålder av barn medverka i något som kan skapa press ,tryck och habegär för de andra barnen. Har ett barn en iphone så vill de andra barnen också ha en och föräldrar som gör allt för sina barn kommer skaffa sitt barn en iphone också. Även om det resulterar i att maten enbart består av nudlar i en månad.
4) det fullkomligt befängt att barn ska tillbringa tid med att flippa på sin telefon när de borde ha kul och leka med andra barn eller kanske lära sig något i skolan istället för att sitta och fundera på om det inte blir rast snart så den kan gå in på sina appar och spela.
5) en förälder som ger sitt lilla barn en telefon gjord utav glas, inte bara överdrivet överbeskyddande då den ju faktiskt är omtänksam och ser till att barnet alltid kan nås och är välbehållen utan också jäkligt korkad. Ursäkta men telefonen är ju faktiskt gjord utav glas och kostar betydligt mer än vad dess egentliga värde faktiskt är.
6)en förälder som skickar med sitt barn en iphone till skolan en aning för mycket statusfixerad och inbillar sig att när de andra barnen kommer hem från skolan och berättar att "Nisse har en iphone,det vill jag också ha" så blir nog deras föräldrar grymt imponerade över att Nisses föräldrar är sååå rika att de ger honom en iphone. Fast så är det ju inte. Alla har råd att ge sina barn en iphone. Till och med de som lever på socbidrag. Alla ger däremot inte sitt barn en iphone...för att det finns ingen anledning till det och för att en iphone inte är en leksak utan en telefon gjord utav glas,som kostar mer än vad den är värd,konstigt nog är stöldbegärlig,stjäl tid från barnets utveckling och lek, ger barnet skadlig strålning och pockar på barnets uppmärksamhet med sin aktiva skärm vilket gör den beroendeframkallande.
7) helt enkelt så att om man nu har behov utav att kunna nå sitt barn i tid och otid bättre att ge barnet en så ointressant telefon som möjligt. Inte en smartphone utan en som bara är en telefon. Då kommer den ligga kvar i väskan och inte försvinna eftersom barnet hellre kommer leka med sina kompisar än en grej som snor tid ifrån barndomen.
I högstadiet kan det för min del vara okej att barnet har en egen iphone att bära runt på. Helst inte eftersom iphone är den sämsta skit av alla telefoner som tillverkats men om,jag säger om(!) ungen i den åldern önskar sig en iphone så kan den kanske vara mogen för det.
Detta är inga levnadsråd jag prackar på folk. Var och en är fri att göra som den vill men det är min sida av saken och alltså vad jag tycker. Du behöver inte tycka likadant och det respekterar jag.
Tjingeling

Kommentarer
Postat av: mallanfrallan

Jag laste oxa detta a blev helt chockad! (kanske inte men pa nan niva sa borjade jag undra hur gammal barnet i fraga e??) Mina tjejer har inga mobiler for de finns ingen mening med de nar dom e hemma hela tiden. Visserligen har bella en ipod som hon kan spela pa, a kopa appar a musik a sant. A eftersom de e Apple sa e den oxa gjord av glas. Vilket i sin tur gjorde att den forsta hon fick gick sonder. De va intr hennes fel itan mitt da jag tappadeden i golvet nar vi va pa jamaica a den sprack. Den funkar ff sa Livy har den nu a Bella fick en ny i julklapp som hon tar hand om jattebra! Gjorde hon inte de sa hade hon saklart inte fatt en ny!!! Nan matta far de ju faktiskt va. Nar hon har behov av en telefon, (borjar va ute med kompisar eller vill prata med dom pa fritiden) sa kan hon fa en. Men innan dess finns det inte nan som helst anledning till de, a DEFINITIVT inte en iphone!!!! Lojligt tycker jag. A himla status fixerat. Men sa har de val alltid varit ;)

2013-08-24 @ 03:16:01
Postat av: Rebecka

Cajsa sålde jultidningar förra året och bestämde sig för att sälja så mycket så hon fick en iPhone 5. Jag sa lycka till kära barn. Men sagt och gjort, det damp ner en iPhone 5 i brevlådan när hon va färdig med försäljningen.
Jag gjorde klart för henne att den är ditt ansvar och går den sönder så gör den. Jag köper ingen ny.
Så vitt jag vet så finns det inte ens en liten repa på den idag. Hon är så rädd om den så.
Men iaf, när hon fick telefonen så sa en förälder i klassen till mig "Du förstår vart du lägger ribban va, nu när du har köpt en iPhone till dottern" Jag bara, va? Vilken ribba ? Hon har sålt jultidningar och tjänat ihop till den själv. Jag skulle aldrig köpa en sån dyr telefon till ett barn som då va 10 år. Mamman blev lite tyst och kände sig nog lite dum.
Det här tävlande vem som har det senaste och den värsta grejen gillar jag inte alls.

Tack Lelle för kul läsning 😊

2013-08-24 @ 05:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0