Energitjuvar...

Hur kommer det sig egentligen att en del människor tycker det är helt okej att ösa över sina problem,sin frustration och sitt dåliga humör på andra människor som egentligen inte har med saken att göra?
Har inte alla människor problem?
Svar:Jooo det har dem.
Men varför märks det då mer på vissa än på andra?
Svar: Förmodligen för att vi hanterar problemen olika.
Jag är sådan att när ett problem uppkommer så vill jag ta tag i det genast.
Går det att lösa problemet så löser jag det och då är det sedan ur världen.
Går problemet inte att lösa så är det inget jag kan göra åt det och då lägger jag det åt sidan för det är ingen ide att ödsla tid på något man inte kan göra något åt.
Jag ser många saker i livet på detta sätt.
Världen finns här och ser ut som den gör men jag väljer vilken synvinkel jag vill se den ifrån.
Jag vill se den ifrån den positiva sidan för att det får mig att må bra och gör mig glad.
Det positiva fyller upp hjärnan så att väldigt lite negativt får plats därinne och det är jag själv som väljer det.
Jag kan koncentrera mig på att mitt hem är stökigt,tvättkorgen överfull,jag har pms och det regnar ute.
Då blir jag sur,gnällig och mår faktiskt inte bra.
Jag kan koncentrera mig på att min dotter vill ge mig en kram,att jag snabbt kan slänga i en maskin tvätt,att barnen kan hjälpa mig plocka iordning lite stök så kan vi mysa framför tv:n sedan och då mår jag bra.
Det är inte ens svårt att välja hur jag vill se på saker om det inte vore för en sak...energitjuvar.
De som har en dålig dag och spottar ut sin frustration,ilska och sura humör på andra människor som t.ex. mig.
Jag gillar inte alls att gnälla men nu gör jag det här på bloggen för att jag ser det som ett problem jag måste vädra och när jag gjort det kommer jag få det ur världen eller rättare sagt ur mitt huvud.
Till personer som inte tar tag i sina problem eller bär andra personers problem på sina axlar: Jag vill inte vara syndabock för saker som inte ens berör mig.
Jag vill inte bära problemen som du inte orkar bära och vill heller inte ta del av din ilska,frustration och dåliga humör.
Personliga problem kan man inte hjälpa andra att lösa,det måste de göra själva.
Man kan finnas där,man kan stötta och ge styrka men man kan inte överta någon annan persons problem.
Framförallt så kan man inte fylla hjärnan med så många problem att det inte finns plats för livet.
Livet är för mig: Att höra mina barn skratta,att se solen lysa igenom molnen,att känna doften av nybakta bullar,att vakna utan att klockan ringt en ledig dag,att må bra,att vara glad och tusen andra saker.
Jag har liksom inte tid med energitjuvar och annat elände...
Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0