Hemmafix...

Det är trångt i vårt hem nu.
Eller egentligen är det ju helt otroligt att vi lyckats klämma in hela fyra barn och två vuxna i en trerummare och om man ser det på det viset så har jag faktiskt lyckats bra med mitt fixande så de stora barnen fått varsitt eget krypin då jag delade av deras rum.
Trängseln märks däremot av riktigt ordentligt i det andra sovrummet där vi nu har en dubbelsäng,en spjälsäng och så lilla Kryps juniorsäng.
Även där har jag delat upp så att lilla Kryp har sin egen del utav rummet men lilla Sessans del är verkligen i minsta laget även om det fungerar just nu när hon bara är en liten plutt.
Min nästa plan i att få lägenheten att vara såkvadratsmart som det bara är möjligt är att flytta ut sambos och min säng till vardagsrummet.
Vardagsrummet är så stort att det faktiskt är fullt möjligt att dela av det men det finns både plus och minus med det.
Plusset är att ytan att springa runt på blir mindre och barnen kan då inte springa maratonlopp inomhus.
Plus är också att den sociala ytan blir mysigare men minus blir att sambo och jag inte har någon dörr att stänga om oss, vilket man ju faktiskt behöver ibland.
Kanske inte jag behöver det så mycket men sambo då han sover längre än barnen på helgerna,fast egentligen kanske det borde ses som ett plus det också för sova kan man göra när barnen är vuxna.
Hur eller hur så har vi iallafall påbörjat en makeover i vardagsrummet med att måla tapeter.
Tapeten är ganska fläckig och ofräsch även om färgen för min del är helt ok.
Vi har målat kortsidorna i vitt och ena långsidan ska också bli vit medan motsatta sidan ska bli en fondvägg i turkost.
Projektet planeras vara klart efter den här helgen så jag måste besluta mig för om vi ska flytta ut vår säng till vardagsrummet eller inte.
Om vi nu ska göra det så behöver vi också fundera på hur vi ska dela av rummet för att få det så avskärmat som möjligt in till "sovrumsdelen"och jag har lite olika idéer för detta.
En idé är att dela av med garderober men då är frågan hur man får en garderob att stå fast mitt på golvet om man bara kan fästa den med ena kortsidan mot väggen.
En annan idé är att dela av med en stor bokhylla men jag vet inte om det blir så braför jag gillar inte bokhyllor så mycket eftersom det lätt samlas massa grejer i en sådan som egentligen inte hör hemma där och då blir det stökigt och jobbigt.
Läste någonstans på nätet om att man även kan del av ett rumgenom att hänga stora tavlor i kedjor ifrån taket och det hade nog varit lite häftigt då vi har en ganska stor tavla med Eiffeltornet på som vi köpte från Ikea för några år sedan.
Ikea har ju dessutom golvlampor som kan fungera som rumsavdelare men de är gjorda av papper ochdetär ingen idé att köpa till et hem med småbarn i eftersom papper nog är det roligaste man kan pilla sönder om man är i "pilla på allt" åldern.
Däremot så skulle man ju ganska lätt kunna göra  en liknande lampa ganska lätt själv med tyg och en stomme.
Ja jag ska ägna denna dag åt att klura ut hur allt ska bli och sedan får vi se om det blir någonting utav det hela.

Ena kortsidan är vitmåladTjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0