"Efter förlossningen" tjat...

Nu har jag planerat hur jag ska komma igång med kroppen igen.
Det är ju lite svårt att finna tid att lägga på sig själv när man har fyra barn men nu tror jag att jag kommit på hur jag ska lösa det, iallafall ett tag framöver.
De stora barnen börjar ju skolan vid 8 på morgonen när de inte har lov och lilla kryp går ju på dagis tis-tor mellan 9 och 12 så min idé som jag iofs inte testat ännu är att jag gör iordning alla barnen innan skoldags på morgonen och lämnar de stora barnen i skolan och sedan ska jag använda en timme till att promenera och så småningom jogga en runda.
Det går ju faktiskt att jogga med de små barnen i barnvagnen och jag har sett ganska många mammor göra detta om morgnarna så varför skulle inte jag också fixa det?
Efter denna graviditeten var jag nästan helt säker på att magen skulle hänga ned till knäna men tack och lov så har den gått tillbaka rätt så fint och är mest bara slapp så jag är väldigt tacksam att det faktiskt inte syns att jag burit fyra barn därinne.
Ja inte är den någon vacker syn men jag inser att jag för en gångs skull helt gratis har haft en väldig tur för jag förväntade mig något väldigt mycket värre än det jag fick.
Nu ser jag faktiskt inte ut som en vandrande hösäck utan ser bara en aning plufsig ut förutom på benen för dem ser ut som två pinnar till en kropp som liksom inte riktigt matchar benen.
Jag är ju definitivt inte fit for beach 2012 och kommer nog inte bli det heller men det struntar jag så gärna i.
Planen är nu iallafall att träna upp konditionen och smidigheten och gärna gå ned lite i vikt under ett par månader och sedan börja träna annat för att få lite muskler i ryggen framförallt.
Jag har fortfarande känningar av foglossning i bäckenet men det gör inte ont alls på samma sätt som när jag var gravid, detta är helt hanterbart men man känner att man nog ska vara lite försiktig med att börja träna för hårt och för fort och det finns ju tydligen risk att få framfall om man börjar träna för fort efter förlossningen med.
Ja förutom de förbaskade knipövningarna då, för de ska man ju träna redan innan man blivit utskriven från förlossningen.
Mina knipmuskler är i god form så jag oroar mig inte så värst över dem.
Arbetar man i hemtjänsten och springer runt i ett par timmar utan att ha möjlighet att gå på toaletten så får man liksom knipmuskler på köpet och har man jobbat på samma ställe och samtidigt varit gravid (ofta väldigt mycket kissnödig) så har man tillslut knipmuskler av stål=)
Så tack kära jobbet för det...
Min före detta granne gav mig frågan om jag liksom inte blivit helt slapp "där nere" efter att jag fött så många barn och om man ens kan ha sex och känna någonting efter att ha fött barn...han visste inte riktigt hur saker blir där nere efter en vanlig förlossning eftersom hans fru fött deras barn genom kejsarsnitt på grund utav förlossningsskräck.
Mitt svar på den frågan blev att om det nu skulle vara så illa att man inte kan ha sex och känna någonting efter en vanlig förlossning så skulle det ju förmodligen inte bli fler graviditeter efter första barnet.
Om jag ska vara helt äckligt ärlig så är det enligt min erfarenhet alldeles riktigt att man blir slapp ett tag men det går över väldigt fort så väntar man med sex så länge som man egentligen ska efter en förlossning så känner iallafall inte jag någon skillnad och har man skött sina knipövningar som man ska så är man fit for fight efter en månad=)
Inte för att det är så jäkla viktigt varken för mig eller sambo, det är bara nyttigt att vara återhållsam ett tag för då saknar man den närheten och när det väl händer ger det så mycket mer men det förstår ju inte min före detta granne eftersom han är fixerad och tycker att kvantitet är bättre än kvalitét trots att han faktiskt är så pass gammal att han borde ha mognat vid det här laget.
Sluttjatat om den saken.
Idag ska jag ta min första promenad/joggingtur efter förlossningen och bara försöka känna av hur kroppen mår.
Wish me luck!
Tjingeling


Kommentarer
Postat av: malla

Jag kande av foglossningen nar ja borjade pa sjukgymnastiken, ja fick skitont i hofterna, men de gick overcganska fort...de va ju typ 8 veckor efter ja fick honom, sa va lite forsiktig...a de dar me att va slapp, de blir man ju inte om man gor sina ovningar som sagt...aaaaa kniiiiiiiiiiiiiiiiiiiip!!!!!!! Hahaaa

2012-04-09 @ 13:42:14
Postat av: PJAK

Lycka till med motionen. Annars kan man gå ut straxt före en regnskur också. För jisses så bråttom man får då....... Dvs när det väl bara öser ner. ;)

2012-04-10 @ 10:43:38
URL: http://pjaksliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0