Samhället är fixerat...

Jag kanske inte skulle ha någon blogg med tanke på hur illa jag sköter den.
Men vafanken, det är ju MIN blogg så då får jag ju göra som jag vill...
Har för tillfället ingenting att skylla på eller ursäkta mitt misskötande med förutom att jag blivit ganska lat.
Om jag ska formulera mig lite bättre så kan jag ju säga att jag prioriterar annat just nu.
Bebisen är beräknad att komma ut ur min mage på skärtorsdagen...mitt i påsken liksom?
Dålig planering.
Då har ju barnen påsklov och jag har ännu inte bokat någon barnvakt till dess att jag kommer att föda så jag tänkte att alla barnen kunde få följa med till förlossningen och berättade min idé för äldsta sonen som skrek rätt ut ganska så högt.
Ja han vet precis vart bebisar kommer ut någonstans och undanber sig vänligt och väldigt bestämt att något sådant vill han inte se.
Ja nu var det väl inte så farligt med att se just bebisen komma ut men hu för att se sin mammas nederdel naken.
Jag sa ju detta mest på skämt men börjar ändå undra vart sonen har fått idén ifrån att hans mammas nakna nederdel skulle vara en sådan hemsk syn att han "hellre dör än att se det DÄR"?
Ja jag hade ju inte direkt tänkt visa honom det DÄR men jag tycker det är ganska intressant att sonen det senaste året blivit ganska medveten om nakenhet och antingen skrattar högt eller skriker om han råkar se ett naket bröst på tv eller om minsta sonen springer runt naken utan blöja hemma.
I julas gick ju reklamen om Änglagård 3 på tv:n och i den lilla snutten får man ju se Helena Bergströms tuttisar när hon drar av sig tröjan mitt i den lilla lantaffären.
-UUUUUUSSSSSCCCCHHH, HON VISAR JU SINA TUTTAR....(tittar riktigt koncentrerat på tv:n) UUUUUUSSSSCH VAD ÄCKLIGT OCH SNUSKIGT ATT MAN FÅR SE TUTTARNA skriker sonen.
Vetefanken var han fått det där ifrån då jag anser mig alltid ha försökt lära barnen att få en naturlig inställning till sådant.
Jag försöker svara på frågor som de ställer helt lugnt utan att visa min (va? Hur kan han veta sådant redan,han är ju bara ett barn- min)
När jag var barn fanns det ju inte lika mycket nakenhet på tv och i samhället som det gör idag och idag så är ju nakenhet liksom mer naken men också mer onaturlig än förr och det är ju sex och sådant på tv till och med på dagtid och när man tänker på det så blir iallafall jag lite orolig över att barn ska få totalt fel bild av vad sex och nakenhet är för något för intrycket man får av samhället är ju att sex är sex eller till och med porr och om barnen bygger upp sin egen bild av intrycken de får så är det ju inte konstigt om de tycker att det är skrämmande.
Samhället har liksom gjort att allt ska associeras med sex HELA tiden och sex är inte alls något fint mellan två personer som tycker om varandra utan har istället blivit liksom grovt och har ingenting med kärlek att göra om man får tro samhället idag.
Alla artister ska vara så nakna som det bara är möjligt, helst ska de jucka på scenen och till och med tecknade tv-program har sjuka sexfixeringar, ta bara Family Guy som visas varje dag på tv.
Jag vill inte att mina barn ska se det programmet men sonen tror att det är för barn eftersom det ju är tecknat.
Iallafall försöker jag förklara för min äldsta son att sex på tv bara är på låtsas och på skoj och att i verkligheten går det inte till på det viset utan då är det bara så att man tycker om varandra och vill vara nära varandra, pussas och kramas och kanske ha sex på ett fint sätt men det får man inte ha förrän man är vuxen och kroppen är mogen för det.
Sedan pratar vi ibland om kroppen och hur den utvecklas och helst vill jag att sonen ska prata med sin pappa om vissa saker som varför snoppar ser så olika ut och sådant men sambo är verkligen ingen höjdare på att förklara sådant utan vill helst att man inte alls ska prata om det överhuvudtaget eftersom de bara är barn.
Jag anser att det ändå är ganska viktigt att prata om det just för att de vet,ser och hör så mycket mer än vad vi vuxna tror att de gör och lämnar man det åt slumpen så kommer de ju få en snevriden syn på ämnet.
Stora sonen skäms iallafall inte för att fråga mig om saker han sett och hört...han och hans kompisar hade hittat en porrtidning brevid sophuset för några veckor sedan och tittat igenom den och det berättade han senare för mig att han tyckte det var jätteäckligt men att han ändå ville kolla fast det var äckligt.
Jag sa då att i verkligheten så är ju inte sex och porr samma sak för porr är liksom påhittat och på låtsas och sedan fick jag förklara en massa saker som han och hans kompisar hade börjat prata om tack vare den där jäkla tidningen men jag tyckte ändå att jag fick sonen att förstå vad som är verkligt och vad som inte är det och jag är tacksam att han vågade berätta för mig istället för att gå och bära på den där läskiga hemlisen som han definitivt inte var mogen för.
Nu är det städning på schemat här hemma...
TJINGELING

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0