Ny ordning...

Idag har jag känt mig lite bättre och verkar vara på väg att tillfriskna från den här influensan. Det kan man inte säga om mitt hem som dessvärre blivit sjukare för var dag. Sambon sprang runt och letade i säkert en timme efter en del till hans skäggtrimmer idag och hävde ur sig det ena efter det andra om varför jag inte gjort ditt/städat datt och stök hit och stök dit.
För att jag har varit sjuk som du vet och inte har orkat,svarade jag. Sedan ställde jag samma fråga till honom:Varför har inte DU gjort det själv? och svaret blev att han hade inte tid för att han har fått ta hand om barnen och haft mycket att göra.
Detta var inledningen på ett bråk och en lång diskussion om vad jag gör och vad jag inte gör men som sambon tycker att jag borde göra eller ha gjort hemma vad gäller städning.
Då kände jag att det var dags att påminna sambon om att jag precis som han numera arbetar och inte längre är mammaledig. Jag kände också att det var dags att klargöra att trots att vi båda arbetar så är det bara en utav oss som städar hemma och det är inte han som har fotbollsträning och fotbollsmatch två gånger i veckan.
Jag kände också för att klargöra att städning i sig inte alls är så märkvärdigt om det inte vore för att innan man ens kan städa så måste man plocka iordning och att plocka iordning efter 6 personer som slänger sina smutskläder på golvet där de står,ställer sina dricksglas lite överallt i lägenheten,lägger leksaker över hela golven,låter tallriken stå kvar på bordet när de ätit,slänger handduken på hallgolvet när de duschat och så vidare...det är heltidsjobb för 6 personer men i detta hushåll finns bara en anställd och hon jobbar gratis så NU JÄVLAR FÅR DET VARA NOG! Sedan blev vi vänner igen och för att lösa problemet med stök i hemmet och en utsliten mamma som inte orkar mer så har jag med sambons godkännande gjort ett städschema för att fördela sysslorna emellan oss. Barnen ska få städa sina rum själva fast de två minsta ska vi vuxna hjälpa. Resten utav hemmet är uppdelade rum för rum med beskrivning om vad som behövs göras dag för dag och nu finns det på papper vem som ska göra vad och vilken dag. Voila- problem löst. På detta vis kommer resten av familjen inse att det inte är ett enmansjobb att sköta hemmet. De kommer förmodligen förstå hur mycket jag faktiskt gör som de aldrig tänker på eftersom de aldrig behövt göra det själva.
De kommer också lära sig att plocka iordning efter sig själva när de lekt eftersom ingen mamma kommer göra det åt dem.
Framförallt så kommer sambon som höll på att svimma när han såg schemat förstå att:hustomtar som städar medan man är på jobbet bara finns i fantasin;)


Städschemat sitter nu upptejpat i städskåpet...Mohahaha...
Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0