En ledig fredag...

Jag stod och diskade stora kastruller och bunkar som inte får plats i diskmaskinen.
Då hör jag mellansonen sparka boll i vardagsrummet (trots att han är väl medveten om att det är förbjudet.)
Samtidigt drar lilla dottern fram en stol till köksfönstret och klättrar upp på den.
Jag ropar till mellansonen att han inte får spela fotboll inomhus .
Samtidigt ropar yngsta sonen ifrån badrummet att han är "fäääärdig".
Jag släpper disken och går och torkar barnrumpa.
Samtidigt hör jag hur lilla dottern bankar på fönstret i köket så rutorna skallrar.
Tvättar händer,springer ut och tar ned dottern ifrån fönstret och säger till mellansonen igen om fotbollen då han tydligen inte förstod mig första gången.
Ställer mig och fortsätter med disken.
Då hör jag att någon står och trycker av och på tvättmaskinen "pling,pling,pling,pling"
Lilla dottern...
Säger till mellansonen igen och nu ryter jag till.
Fortsätter med disken.
Då kommer stora sonen och undrar vart hans skolväska har försvunnit.
Har jag ingen aning om men skulle jag ge mig på en gissning så är den nog gömd under alla grejer som ligger slängda på golvet i hans rum så jag säger att han får väl städa så kommer den nog fram.
Yngsta sonen kommer och skriker att han vill ha välling.
Nej inte nu! säger jag.
skriiik,skriiiiiik,skriiiiiiiiik,skRIIIIK,SKRIIIIIIIIIIIIIIK.
Jag orkar inte härda ut,jag fixar välling.
Fortsätter med disken.
Dottern kommer och vill ha välling hon också när hon sett att storebror har fått.
Ger henne välling.
Fortsätter diska och blir äntligen klar!
Nu var det då dags att städa så att det blir mysigt hemma till fredagsmyset.
Sex timmar senare har jag kommit så långt att ett rum är städat.
Resten ser ut som leråkrar med kläder,skor och leksaker på.
Jag googlar "effektiv städning snabbt" och förstår att jag behöver ringa RUT.
Men som den DIY:are jag är så börjar hjärnan genast tänka "det där kan ju jag göra själv utan att det kostar ett öre".
Så nu har jag bakat bröd av rågsurdeg,mjuka tunnbröd och gjort hemgjord kycklingrulle och inte städat ett enda dugg.
Jag hann varken med att instagramma snygga selfies eller leka att jag är en hot mama med ett glittrande rent hem och nybakta bullar i frysen.
Jag hann inte heller gå och träna,duscha,borsta håret,sminka mig och ta en uppfriskande promenad för att sätta mig i soffan med tända mysljus på bordet.
Men alltså jag är inte ledsen för det.
Jag hann ju leka med barnen,baka,tvätta,diska,städa vardagsrummet och fixa käk.
Det är inte illa pinkat av en fyrbarnsmamma.
Jag skulle kunna avsluta inlägget med att jag t.o.m hann med en "snabbis" in the bedroom medan småbarnen kollade på barnsånger på youtube men sådant ska man inte tala högt om så jag säger att jag hängde upp gardiner istället...
TGIF och att vardagsrummet är städat.
Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0