Dags att börja ta hand om mig själv?

Nu har det då gått en vecka sedan min lilla tjej föddes och idag vaknade jag och tänkte på hur jag ska göra med min graviditetsmage.
Den gick ned redan på förlossningsavdelningen så nu är den så där slapp och äcklig.
Efter fyra barn har jag ingen förhoppning om att den ska återgå till sin ursprungsform alls men det är klart att jag vill göra det bästa av den iallafall.
Eftersom jag inte gick upp massa kilon under graviditeten denna gång så väger jag nu efter att bebis och allt kommit ut,lika mycket som innan jag blev gravid.
Det är skönt på ett sätt men jag vägde ju trots allt lite för mycket redan innan så det skadar inte om jag skulle gå ned lite även om jag inte finner det sådär nödvändigt utan mer vill ha tillbaka lite muskler och fasthet i kroppen.
Min plan är iallafall att jag i denna månad ska börja lågintensivt med att promenera 1-2 timmar varje dag eller kanske sätter jag upp en sträcka som jag ska gå.
I maj kan jag förhoppningsvis börja jogga lite förutom promenader men det måste jag göra när sambon kan ha barnen så det får bli bara några gånger i veckan.
Jogga är ju egentligen inte min grej men jag har ju provat på det förr och vet att det mest är jobbigt i början men att det ganska fort känns bättre och att man märker snabbt resultat av det konditionsmässigt sett.
Denna årstiden är ju dessutom idealisk för att ta en joggingrunda runt min lilla förort.
Sedan så kan jag ju faktiskt träna en timme två gånger i veckan på gratisgymmet för det kan ju vara lite egentid precis som sambon har sin fotboll.
När jag säger att jag vill ta tag i kroppen så säger en del att "men du har ju faktiskt fött tre (nu fyra) barn och då får man ju faktiskt se lite slapp/fet ut"
Ja visst får man det, men jag vill inte bli en förslappad tant i förtid och under denna graviditet så har jag verkligen känt av att vissa delar utav kroppen borde vara lite starkare än de är för jag är faktiskt bara 29 år och inte 50 även om man inte behöver vara förslappad ens vid 50.
Min moster har nyligen fyllt 50 och hon har ldrig tränat eller motionerat i hela sitt liv framtill för 2 år sedan, då hon började gå långpromenader och nyligen har hon även börjat träna på gym och det syns faktiskt på hennes kropp att den under tiden blivit mycket yngre,fastare och har mycket finare form än innan.
Gäddhänget på armarna har försvunnit,magen har blivit plattare,hon har fått en midja och rumpan hänger inte längre=)
På dagiset där min yngste son går så finns det ett barn vars mamma är arbetslös och har tre barn.
Varje dag hon lämnat barnen på dagis så går hon till affären och handlar godis,wienerbröd och annat skräp.
Varje gång jag ser henne så mår jag lite illa.
Hon är kraftigt överviktig, andas tungt och det syns att hon inte alls gillar att röra på sig men det är bra att jag ser henne ganska ofta för hon är precis ett skräckexempel på hur jag inte vill bli och jag vet att det är lätt att man liksom glömmer bort att se sig själv i spegeln och att man har ursäkter för att inte göra någonting åt situationen men för hälsans och kroppens skull så borde ju mammor vara bättre på att ta tag i det eftersom mammor har ett ganska tungt jobb och behöver vara ganska starka i kroppen.
Så tycker jag iallafall.
TJINGELING

Kommentarer
Postat av: malla

Ja, jag haller me fullstandigt! Bara for man e mamma ska man ju inte ha de som ursakt att se forslappad ut...tvartom, for attdu e mamma sa maste man ju va stark och pigg. A traning gor ju att man blir pigg....rokandet da??? Hur gar de, ska du sluta???

2012-04-05 @ 02:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0