Jag som inte gillar fotboll så mycket...

Förra året gick näst äldste sonen på fotbollsskola på Öland. Sambon fick ju skjutsa honom dit och vara med honom där vilket slutade med att sambon fick vara med och leda fotbollsskolan då tränaren ville ha hjälp med idéer och förmodligen vuxet sällskap. Detta året vill han att sambon ska hålla i fotbollsskolan och jag är lite kluven till det. Sambon har visserligen gått en utbildning för att leda barn i fotboll men jag kan ju inte påstå att han överdrev läsningen av den stora pärmen han skulle kunna utantill direkt. Jag har inte ens sett honom titta i den alls om jag ska vara ärlig. Det viktigaste är att barn har roligt och det ska inte vara "träning" utan lek som samtidigt lär och just sådant är sambon bra på men han är verkligen inte bra på att organisera och planera utan tar bara saker som de kommer och improviserar. Han bad mig hjälpa till att hitta lekar och lägga ihop ett litet schema så nu har jag hjälpt honom att planera en dag och den blev jag väldigt nöjd med. Höll mig till enkla och roliga övningar och lekar så att barnen inte ska tröttna och inspirerades av sådant som sonen gillar och började med övningslekar som tränar på att driva,passa och skjuta bollen utan att man ens tänker på att det är just det man gör eftersom det samtidigt är en lek och barnen kommer koncentrera sig på att inte bli fångad av "lejonet" (tränaren) och så vidare. Jag la upp dagen så att man börjar första dagen med frukost och sedan lekar för att lära känna varandra och lite prat om fotboll och att man ska vara snälla mot varandra. Sedan morgongymnastik/uppvärmning som jag letat instruktioner till från knattegympan. Efter det får barnen varsin fotboll och gör olika övningar som prickskytte m.m och sedan lekar med boll och sist avsluta med straffar på tränaren i mål för sådant gillar alla barn och tanken är att avsluta dagen på topphumör så att barnen längtar till nästa dag. Efter alla lekar så är det lite avslappningsövningar innan man går hem. Det var dag ett det och jag gjorde den helt själv med bara lite råd och viktigt att tänka på regler från sambon. Pauser är viktigt men de har jag inte lagt in i schemat utan det får man ju ta när man känner att de behövs är det tänkt och så har barnen mellanmål också men det är ju likadant att man känner av när det är läge för det liksom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0