Snål-Ove veckan

Eftersom jag har varit utan inkomst sedan i mars så har vi haft det lite tufft ekonomiskt den här perioden. Jag fyllde i försäkringskassapapperna fel så jag kan inte skylla på någon annan än mig själv tyvärr och jag har gjort reda i röran men pengarna kommer nog i slutet av maj så den här veckan har varit en riktig snål-ove vecka då jag fått handla mat för de pengarna vi hade kvar och inte haft en krona på fickan kvar den här helgen. På ett sätt är det riktigt nyttigt att ha det lite skralt för man blir tvungen att planera och hålla hårt i slantarna vilket leder till att när den retroaktiva klumpen pengar trillar in så ligger vi inte back utan har klarat oss genom att snåla och kommer istället ligga på en hel del plus. Imorgon får sambon sin lön och ändå har vi tre middagar kvar så jag har skött det bra genom att handla det mesta på Netto och det tjänar man flera hundra i veckan på. Jag köper alltid blöjor,välling och kaffe för en hel månad så att jag aldrig behöver oroa mig för sådant och samma sak med dasspapper,tvål,schampo och sådant. Jag har gjort mat och handlingslistor veckovis och faktiskt hållt kostnaden för mat på max 600 i veckan och vi är ändå sex personer! Visserligen har det blivit lite mer av sådana maträtter som makaroner och köttbullar eller potatis och korvstroganoff än vi är vana vid men bara sista veckan nu och det är det ju värt när vi faktiskt har hela min inkomst i plus när den väl kommer. Jag tror att jag ska fortsätta med att köra iallafall en snål-ove vecka i månaden fortsättningsvis också. Det roliga är att barnen inte ens märkt någon skillnad mer än att de fått vanliga cornflakes till frukosten istället för såna med jordgubbsbitar i men det förklarade jag bort med att man måste variera sig och sa inte att jag sparade en hel tjugolapp på den dealen och de åt ju den cornflakesen lika bra. Fast jag måste erkänna att det är skönt att lönen kommer imorgon ändå för det känns lite läskigt att ha noll kronor på fickan även om jag vet många i grannkretsen som alltid har helt tomt på pengar ibland i två veckor innan barnbidrag och lön. Jag skulle nog inte orka ha det så jämt och de ligger aldrig plus heller. En granne kom för några dagar sedan och bad att få låna en tia. Jag gav henne en tia och själv hade jag 300 kvar trots att jag kände mig fattig men jämfört så var jag ju ganska rik och det kändes jobbigt att tänka på. Att vi har levt på en inkomst och ändå har mer pengar än den grannen det är sorgligt och tänk vad tungt att behöva ha det så jämt :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0